Välkommen till min sida

Jag avskyr dina åsikter men jag skulle gå i döden för Din rätt att framföra dem

fredag 25 februari 2011

I kön på ICA

Att komma in på ICA och träffa en kär gammal vän strax utanför kassorna, är som att uppträda på en liten intim teater där ingen förstår handlingen, samtidigt som människorna som står i kön är publiken. Våra höga hysteriska skrattanfall får alla att vända sin uppmärksamhet mot oss. Man känner sig dum, men samtidigt lite i händelsernas centrum. Det absolut mest hysteriskt roliga är dock inte det vi talar om, min kära vän och jag, utan när någon behöver låna toaletten och den nödiga personen ifråga går fram till kassan, för att låna nyckeln till ICA's offentliga toalett

Då säger min gamla kollega och kära vän i kassan att:
-Okej vänta, här får du huvudnyckeln
Åsså är det en gigantisk skruvmejsel
Alla! Å då menar jag ALLA, tar emot den gigantiska skruvmejseln och säger....TACK!
Bara det är hysteriskt roligt :)
Men idag var det i kassakön det roliga hände!
Lång kö!
Jag stod nästsist. Före mig en äldre kontaktsökande man som såg ut att höra hemma vid behandlingshemmet Furulund (enligt min otroligt proffessionella f.d icaanställda erfarenhetsmässiga bedömning).
Strax före honom en någorlunda ung man uppväxt i Järbo och strax före honom 2-3 personer av blandat kön å ålder.
I alla fall så frågade det den kontaktsökande mannen mig om jag visste vad kvinnan på ett känt kvinnomagasins framsida hette? (vi köade ju så vi hade inget annat för oss)
-Mjaa, Nilsson sa jag!
-Charlotte, fyllde den någorlunda unga mannen från Järbo i.
Den kontaktsökande mannen frågade då oss båda om vi kunde se på henne att hon var deprimerad?

-Nej, sa jag
-jo, sa den unga mannen från Järbo
- Hur kan du se det?, frågade den kontaktsökande mannen
- Hon är ju kvinna, sa den någorlunda unga mannen från Järbo.

Hela kön börja skratta!

Hela teaterstycket slutade med att jag fick bjussa den kontaktsökande mannen på 1 krona för att få bort honom ur kön. Han letade och letade i sina fickor, samtidigt som han hade 20 olika förklaringar till varför han INTE hittade en enkrona!
Son f.d snabbköpskassörska insåg jag att käften var större än plånvoken, samtidigt som jag snabbkalkylerade att en krona kunde jag avvara utan att hamna i personlig konkurs.

När kronan var levererad så visste inte mannen till sig av kärlek och tillgivenhet ! Ja män över 60 år har den tendens!
Men jag preplikerade att mian pengar får du, men ta mig fan inte min kärlek.
Bort nu! Schas! Så att jag kan ta mig ut karlfan!
Men han såg lika glad ut för det!
Det är härligt med positiv energi! :D

4 kommentarer:

Sus sa...

Men du bloggar ju! Och det där med skruvmejseln var hysteriskt bra =)
//Sus, f.d Järbos

Snabbköpskassörskan sa...

Ja det är ju jättekul! Om man inte har idetorka då vill säga. Ja skruvmejseln är lika sjuk varje gång jag ser den hivas fram...speciellt till turister :D

Catta Sjödén sa...

Vill man uppdatera sig om vad som händer på byn går man till Ica....alltid träffar man nån som är lika nyfiken på ev missade händelser som att sprida nyheter.
Vad händer om jag går in på affärn med snickarbrallor och råkar ha en skruvmejsel i dom....kan jag använda den ???

p.s. Jobbade inte du i Sthlm för ett tag sen ?? Pendlade du eller hur löste du boende ??
Kram // Catta

Anonym sa...

Hmmm...tycker mig känna igen scenariot. En extra knorr på historien med "nyckeln" var ju att den nödige (8-årige)personen verkade tycka att det var fullkomligt LOGISKT att använda skruvmejsel för detta syfte...vilket torde säga en hel del om standarden i dennes hem...