Välkommen till min sida

Jag avskyr dina åsikter men jag skulle gå i döden för Din rätt att framföra dem

tisdag 25 oktober 2011

Läser just nu boken

Carl XVI Gustaf
Den motvillige monarken

Den är jäklit bra även för en royalist som mig som verkligen gillar vårt Kungahus.
När Knugen gick på högstadiet/gymnasiet på SHL (Sigtunastiftelsens Humanistiska Läroverk) så skrev dåvarande rektor Arvid Bruno 1942 en tänkvärd minnesskrift om vad en auktoritär ledarstil och s.k kamratuppfostran oftast resulterad i....

Den hårda disciplinen skapar en yttre underkastelse, så långt tvånget når, men väcker trots och ger ingen garanti för lydnad utom räckhåll för den som har makten.

Väldigt sant och precis det jag brukar hävda...om en ledare har en för auktoritär ledarstil får han/hon bara ögontjänare, ingen lojalitet what so ever.


 

Inga kommentarer: