Välkommen till min sida

Jag avskyr dina åsikter men jag skulle gå i döden för Din rätt att framföra dem

onsdag 24 oktober 2012

Industrialismens orättvisor

Industrialismen ligger hundra år efter i Asien jämfört med i Europa, det är därför H&M mfl producerar sina kläder där! Det kostar gratis.

När Sverige var fattigt och med en industri på uppgång var Brittanien nyrik industristat och hade ingen tanke på att hjälpa andra stater.

Men nu när stora delar av världen är rika jämfört när vi var ett fattigt bondesamhälle borde vi inte ha lite större ansvar då? För mänskliga rättigheter?

Det finns alltid begrepp att gömma sig bakom! I dag har vi lärt oss 'branschöverkommelse' . Tänker inte andra branscher på det så gör inte H&M det heller. Rättvist tycker H&M.

Fegt tycker jag.

Lite som svenska myndigheter när dom säger att 'jag kan inte uttala mig i enskilda fall' .....men uttryck dig generellt då för fan!

Branschöverkommelse låter inte som särskilt ''enskilt' utan som ganska generellt. Nåt som ska gälla alla.

Därför kommer inte H&M att förändra förutsättningarna för sina arbetare i Asien förrän andra gör likadant.

Vad som även slog mig i reportaget med den fattiga sömmerskan som inte hade råd att skicka sina barn till skolan var att hon hade i alla fall råd att blondera håret gult.

Men om mamma är lycklig är hela familjen lycklig.

Väl ?



Skickat från min iPhone

2 kommentarer:

Sus sa...

Jag har en kompis som är designer på HM..Ska nog ta och snacka lite där tror jag.

Snabbköpskassörskan sa...

Aaa hon ska inte hålla på designa om hon inte vill betala säg till na.