Välkommen till min sida

Jag avskyr dina åsikter men jag skulle gå i döden för Din rätt att framföra dem

torsdag 21 juli 2011

På återvinningen i Järbo....

.... råder inte kösystemet som i Sandviken.
Det vill säga 'först till kvarn får först mala' och därefter får alla i tur och ordning 'mala'.
Nej då på återvinningen i Järbo råder djungelns lag.
Alla bilar med släp kör in samtidigt i två parallella linjer.
Bilar utan släp sticker emellan i mitten.
SEN....blir det problem när alla som kom först (och nu står längst in) vill köra ut.
Blockad.

Eller som för oss idag.
Pappan ville låna min bil med dragkrok för att köra bort lite skräp.
Jag passade givetvis på att slänga med lite skräp själv oxå.
Ska du oxå med, sa pappan och sonen??
I wouldn't miss it for the world, sa jag.

Jag VET ju att det råder djungelns lag därnere så jag ville egentligen bara vara med och se på pappans eventuella reaktion, om nån skulle bete sig dumt.
Pappan har dåligt tålamod med sånt.
Eftersom pappan är en tidsstudieman så kom vi ju givetvis en kvart innan dom öppnade.
Sonen ojade och beklagade sig.
Pappan tipsade om att han skulle köra runt så vi kom mer naturligt på högersidan så vi har förkörsrätt ifall nån dumming skulle försöka smita före, från vänster flank.
Japp råder djungelns lag så är det mer eller mindre krig!

13 min innan dom öppnade stod vi då strategiskt välplacerad så att det inte rådde nåt som helst tvivel om att vi var först!
Sakteliga fylldes kön på från vänster och höger med bilar med släp.
SAMT...en liten japanare utan.
Grindarna slås upp och sonen lättar på kopplingen och börjar krypköra framåt, ivrigt påhejad av fadern.
Så där ja! Då va man förs.....
MEN VA FAN!

Döm om allas vår förvåning när den ettrige lille japanaren smet före oss!
Behöver jag säga att det va en stressad pensionär.
Till och med jag blev sne, som ända bara va med för att studera det hela!
Men vi var så stinna av slänga-bort-adrenalin att vi snabbt glömde bort den lille japanaren.
Ut ur bilen och slänga, slänga, slänga.
Det är nåt härligt befriande att slänga bort skräp!
Sen va det då bara passagen ut kvar.

Jag och pappan började genast tänka ut olika strategier för att slippa sitta å vänta tills han med Skodan och ett 7 meter långt släp skulle bli klar.
Medan vi står där och dividerar om att lossa släpet och sen koppla på vagnen efter att sonen vänt bilen så .... hade sonen vänt bilen fortfarande med släpet påkopplat.
Helt paffa satte vi oss i bilen.
Va ..va .. va duktig .. du va!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart skrivet! Ett stycke nutidshistoria om livet i Jåärbo

Snabbköpskassörskan sa...

Tackar Anonym!