Välkommen till min sida

Jag avskyr dina åsikter men jag skulle gå i döden för Din rätt att framföra dem

onsdag 29 juni 2011

Ditt öde bestäms i samma sekund du föds...

...sa alltid salig mor.
Alltså ytterligare en devise jag är uppväxt med.
Gissa om jag blev paff när jag av händelse råkade ramla över Stephan Rössners bok 'Rössners ABC-bok om hälsa'.
Under bokstaven D skriver han följande:
Död
Trist realitet: Dödligheten i Sverige är 100 procent.
År 2002 gick nobelpriset till forskare, som visade att programmerad celldöd är en inbyggd funktion i cellernas normala omsättning. Våra celler är alltså redan från början byggda för en viss förutbestämd livslängd, som bara i mycket begränsad omfattning  kan påverkas. Djur som svälts lever längre-men vem vill svälta sig livslångt för ytterligare några veckors hankande i jämmerdalen. Det är ju slutet av livet som förlängs, tyvärr inte början.

Salig mor levde alltså med en övertygelse om att i samma sekund du tittar ut ur moderlivet så beseglas ditt öde tillbaka ner till jordelivet.
Salig mor dog 1980.
Nobelpriset om den förutbestämda celldöden utdelades 2002.
Hur kunde hon veta?

 

Inga kommentarer: