Välkommen till min sida

Jag avskyr dina åsikter men jag skulle gå i döden för Din rätt att framföra dem

söndag 26 juni 2011

Min norska mors myntade uttryck

Salig mor dog år 1980.
Men jag kommer ihåg så många myntade uttryck hon hade.
Ett var : Nej nu ger jag upp!
Det var efter att jag och syrran hade varit retfulla *extreme* mot varann så vi bara gapa å skrek.
Då fick morsan nog och ropa  NEJ NU GER JAG UPP!
Vi blev skiträdda och sa NEJ GE INTE UPP!
Mamma va betyder att ge upp? frågade vi då följdaktligen.
Då slänger man sig på sängen å grinar sa morsan och det ville vi ju inte !
Så då blidde vi snälla ett tag.

En annan gång var vi på semester på Åland med grannfamiljen som hade 3 döttrar i min å syrrans ålder.
Vi gick på stan och skulle fika på ett cafe och morsan måste köpa nya cigaretter så hon beställde ett paket Marlboro (hennes favoritmärke) av kyparen. Han sa:
-det har vi tyvärr inte, vad vill du då ha?
-det spelar en kleine roll, sa morsan som gärna svängde sig med tyska
-tyvärr sa kyparn, det har vi inte!!
Hysteriska skrattanfall från morsan och 3-barns mamman.
Men det är först nu i vuxen ålder jag förstår roligheten i det.

En annan gång skulle morsan, min moster och hennes dotter (min kusin) åka till Norge på 17:e maj firande.
Kusinen hade träffat en kille som saluförde kondomer.
Så hela handsfacket va fullt av oanvända kondomer när morsan, mostern och kusinen skulle passera landsgränsen Sverige/Norge.
In i Norge gick allt väl.
Men tillbaka in i Sverige så blev hela ekipaget stoppat av tullen vid landsgränsen.
Tulltjänstemannen bad om samtligas pass.
Som låg i handsfacket.
Så samtidigt som morsan böjde sig fram för att öppna handsfacket så frågade tulltjänstemannens deras ärende i Norge?
Hon hann inte svara på den obligatoriska frågan förrän alla kondomer rasa ut ur handsfacket.
Men morsan va kvicktänkt så hon tittade upp på tulltjänstemannen å sa:
- ja dom här har vi i alla fall inte haft nån användning för....
-ÅK, sa tulltjänstemannen

Inga kommentarer: