Välkommen till min sida

Jag avskyr dina åsikter men jag skulle gå i döden för Din rätt att framföra dem

lördag 28 juli 2012

Vad fan hände med den stressade storstadsbon?

Jag må vara en 'pensionerad' snabbköpskassörska men kundhatet....ja det finns fortfarande liggande latent lurande långt bak i min tålamodsbank. Idag kröp det fram och visade sitt lortiga tryne.

Scenario: Jag rusar in på ICA Järbo för att återigen handla det jag redan köpt på ICA Ugglebo tidigare under dagen, men glömt på jobbet i kylen. (bara det alltså)

Genom nästan hela butiken hade jag en mamma och en dotter i 30-års åldern (dom är fan värst) som gick långsamt (irriterande) och släpande genom hela butiken för att på ett synnerligen avslappnat och behagligt sätt handla middagsmaten. Dom var såna där semesterfirare. Inte från byn utan från storstan och då menar jag inte Sandviken eller Gävle, utan RIKTIGA storstan. Som sagt släpande var stegen. Dom två och kundvagnen gick i bredd så jag kom liksom aldrig fram och förbi förbi nånstans. Vid en hylla tog dom plötsligt av tvärt till höger och jag suckade lättat - Puh! Vilket folk! - för att genast vid nästa hylla lunka ut precis framför mig. Jag bet mig hårt i läppen så det nästan började att blöda. (nej det gjorde jag inte men jag hade kunnat) sen strosade dom så där sakta ni vet i bredd, lååååångsamt fram mot kassan. Man hinner tänka förtonhundra för- och emottankar som: ska dom ställa sig i kön? nej (glad) jo det ska dom! (arg) nej det ska dom nog inte! (glad) jo dom skulle visst det FAN oxå! (jävligt arg) Morsan börjar lassa upp och precis då kommer dotra på att dom ju såklart har glömt nåt jättelångt bort, säkert längst nere i källarn om den fortfarande hade funnits kvar. Precis när jag ska ta steget fram mot kassan för att lassa upp mina varor kommer jäntjävulen tillbaka och liksom pressar sig emellan kassadisken och min vagn så att det liksom blir tvärstutt och jag får min egen kundvagn i magen. Hårt bit i läppen igen OCH en helig ed om vilka jävla stressade idioter det finns.....

Jag studerar dom på avstånd, typiska storstadsbor, dryga, fula och ja....direkt otrevlig uppsyn faktiskt. Fula kläder hade dom oxå. Som om dom hade hittat nå gamla trasor att sätta på sig i en koffort på vinden i en  gammal sommarstuga i Hålldammen. Allt detta omak för att åka till affärn! Fan vad jag hatar dom.

Dom packar i sina saker och går släntrande ut ur affärn, jag pustar ut, packar mina saker och stressar ut bara för att komma precis bakom dom där två sengångarna som inte besitter ett uns av stress i kroppen OCH som bär den tunga kassen mellan sig sa att alla i precis hela Järbo nu oxå är blockade för en eventuell framfart. Ända ut till parkeringen går dom i sköldpaddsfart och just som jag ska slinka förbi så börjar dom snedda mot den närmast parkerade bilen (så jävla typiskt att dom fick parkering närmast dörrn oxå!) och blockar mig återigen!

Jag hade lust att skrika högt, hade jag haft en skarpladdad pistol i handväskan så hade jag avrättat dom på plats. POFF ba! Sen hade dom kunnat ligga där i sina fula sommarstugekläder och sova som Törnrosa i 200 år. Ja jag hade då fan inte brytt mig.

Epilog: Du kära storstadskund, du må ha semester och vara på landet och ha nollstress i puls, vi infödingar är precis lika stressad som du är en vanlig vardag i storstan, när nån jävla bonning filantrop ställt sig till vänster i rulltrappan och blockar hela jävla storstockholm. Tänk på det du nästa gång. (om det blir nån nästa gång....)

4 kommentarer:

Anki sa...

Underbart, du kan verkligen hitta dom rätta orden som beskriver spektaklet..Hoppas ditt blodtryck och puls nått normal nivå nu..!

Maria Y sa...

Järbo som turistort, alltså?
Tryck upp en tröja med " nu är det min tur att vara i vägen" till nästa 08-tur ;)

Snabbköpskassörskan sa...

JAg blir förbannad bara jag tänker på dom där två fortfarande!

Järbo som turistort?? ÖVER MIN DÖDA KROPP!

Anonym sa...

Hytt-Anki förstår. I feel you...