Välkommen till min sida

Jag avskyr dina åsikter men jag skulle gå i döden för Din rätt att framföra dem

onsdag 29 augusti 2012

Kassabok anno 1986

Jag hittade min gamla kassabok från 1986 när jag bodde i Stockholm FÖRSTA gången.

Jag bodde då ihop med min gamla klasskamrat å kompis Katarina. På Järnvägsgatan 21 IX ( tror de romerska siffrorna indikerar 4:e vån), 172 37 Sundbyberg. Ett stenkast ifrån Solvalla. (eller hur Katarina ;))
Hur jag vet detta så detaljerat än idag beror på att Jerners ungen prudentligt skrivit ner denna synnerligt viktiga information på insidan av Kassaboken.

Men kolla på posterna !!!! Lön 4400 kr för en månad ! Jag kollade med kollegan som har en sån där omvandlar app så man kan se dåtidens värde i dagens värde. (tack Linus) och jag skulle idag inte ha tjänat mindre än 8563 kr!! Det är i stil med CSN ersättningen om du pluggar !

Vidare ser jag att kontakta en låssmed blott kostade 200 kr! Låter SKITBILLIGT men det är såklart om man betänker dagens värde av 200 kr.

Lön Key-data!!!! De hade inhyrda konsulter på banken där jag jobbade. Nina?!(Nina är för övrigt den enda kompis jag lyckades skaffa mig under mitt år i Stockholm 1986, så du kommer att finnas med i mitt testamente!) Gjorde jag svartjobb åt Keydata? Isåfall hade dom väl kunnat gett mig lite mer kosing ;)

Telefonräkning 345 kr!!! Dyrt! Medan vin, mat OCH bensin uppgick till en totalsumma om 300 kr! Billigt!

Åmot, Gammelboning 200 pix!
Apotek OCH hyra 500 spänn!
Jag fattar ingenting av Kassaboken eller så är dåtidens kassör inte helt tillförlitlig gällande siffror....

2/7 sjuksköterskan (bölden) ! 240 kr!

You don't want to hear about Bölden!

Anyway och anyhow.... det finns så mycket att berätta så jag vet inte vart jag ska börja. Men jag kan i alla fall berätta om Solvalla.

Jag och sambon K bestämde oss en dag för att gå till Solvalla. Vi bodde ju så nära. Och tillräckligt nära för att orka ta reda på HUR man promenerade dit. Ni förstår det enda som skilde vår bostad från travochgaloppbanan var en stor motortrafikled. Vi bestämde oss för att gå längs med (alltså PÅ) den.
Men se det fick man inte, utan vi blev upplockade ganska kvickt av Svarta Maja. ( farbror polisen ) dom frågade vart vi var på väg : dit pep vi ifrån baksätet och pekade på Solvalla. Jaha okej men vart bor ni då?
-där pep vi ifrån baksätet å pekade på höghuset på andra sidan Järnridån(kändes det som), medan vi kände oss som två runaways på 5 år långtbortistan från mammsen och pappsen.

Jag tror vi blev hemskjutsade å fick starta från noll men jag är inte helt säker. Jag har ett svagt minne av att vi gick genom ett buskigt snår, hela tiden gluttande över axeln ifall svarta maja va på gång igen.

4 kommentarer:

Maria Y sa...

Jag minns Bölden!

Snabbköpskassörskan sa...

Va?! Är det sant?
Var du med i Björkvallen den där kvällen?

Maria Y sa...

Yes! Sånt glömmer man inte i första taget! Lars minns det också ;)

Snabbköpskassörskan sa...

*fniss* Lars oxå! Pinsamt värre :))